Bacardi - långt inlägg.

Vet inte riktigt om jag har skrivit vem Bacardi är osv. Eftersom det är lov så har jag inget bättre för mig än att skriva om vår lilla resa tillsammans.
- Jo det var så här, jag red en häst på klubben som hette Bella Liza. Jag brukar inte falla för ston, men hon tog mitt hjärta med storm. Stor och kraftig lettiskt halvblod, fux med en stor vit bläs och vita strumpor. Tyvärr under sommarbetet 2010 så fick hon en fraktur på högerbak om jag inte minns fel. Klubben trodde de kunde fixa det så hon hade boxvila i flera månader. Klubben köpte in en reservhäst, alltså Bacardi, tillsvidare. Men jag märkte att hon kommer inte bli bättre. Tyckte synd om henne att hon bara fick stå och lida. Så de fick tyvärr avliva henne, det var inte lätt för mig att åka tillbaka till stallet. Min vackra flicka var borta.
- Bacardi kom till klubben någon månad innan Belliz togs bort. Kunde inte tänka mig någon annan häst än Belliz. När jag åkte upp till stallet för att kolla på Bacardi var jag självklart nervös. Hur är hästen? Hur ser han ut? Hur stor är han? Det gick runt i huvudet. Men när jag tittade in i den mörka boxen och får syn på en smal svartbrun krake som står och maler i sig hö. Hans revben syntes och han var allmänt fulsöt. Jag glömmer aldrig de ögonen de vackra ögonen som bara tittade på mig. Jag föll pladask för den lille kraken. Första bilden jag tog på honom, känner nästan inte igen honom.
Han kom importerad direkt från Lettland till Sverige, han är ett lettiskt halvblod (lättare typ) och trakehner född 2003. Hans föräldrar är okända, han är vackert svartbrun med vita små täcken.
- Vi började våran resa med många motgångar. Han var svår i formen, har gärna väldigt hög form. Han blev halt under 2 veckors tid till att börja med. Sen så visade sig att han hade något fel med ryggen så han var tvungen att få behandling för det. Vilket medförde VILA i nästan 3 månader. Red en söt fux d-ponny under tiden, Abel Von Schnabel. Jag började rida honom lätt igen, underbara häst. Han har fortfarande problem med formen, men gud det är mycket bättre än i början. Har nu vart med på två CR efter skadan, det har gått så himla bra. Känner att all den motgången var värd för att vänta på honom. Har löshoppat honom två gånger, första gången 1.30 andra gången 1.35 med marginal. Känns grymt!
- Fick reda på sist CR att jag kom med i laget i bohuscupen. Är så sjukt glad för det, klubben har aldrig haft med ett hästlag, de har alltid med ponnylag. Men inte i år! Allt känns så sjukt positivt. Vi har funderingar att ev. köpa hästen framöver.
Men Bacardi har ju också sina nackdelar; Han är rädd för saker i sin omgivning, han har som sagt svårt att komma i rätt form, dyker gärna när han hoppar, han är jäkligt envis (nästan stoig), han är duktig på att bedöma avstånd fel så han kommer oftast nära hur man än gör.
Men självklart alla positiva saker: Han gör sig grymt snygg på bild, hans ögon är så sjukt vackra, när han kommer i bra form känns han som en riktig dressyrhäst, han har kapacitet i hoppningen, han har personlighet som ingen annan.

Kärlek /E

Kommentarer
Postat av: Lil bex'

Kul att du vill va med och lycka till !

allt bra annars ?

2012-02-20 @ 00:26:05
URL: http://bexollila.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0